Stymulanty to substancje psychoaktywne, które zazwyczaj mają działanie pobudzające i mogą wiązać się z różnymi skutkami ubocznymi. Najsilniejsze z nich można nabyć wyłącznie na receptę.
Oddziałują na układ współczulny lub centralny układ nerwowy- wywołują poprawę samopoczucia, wyostrzenie zmysłów, zniesienie zmęczenia.
W medycynie są wykorzystywane do:
- zwiększenia czujności
- zwalczania zmęczenia, zwłaszcza w sytuacjach, gdy nie można zasnąć (np. podczas prowadzenia pojazdów),
- w leczeniu narkolepsji,
- wsparciu procesu odchudzania
- poprawie koncentracji, szczególnie u osób z ADHD
- anoreksji
Do znanych przykładów stymulantów należą:
- kofeina
- kokaina
- nikotyna
- metylokatynon
- efedryna
- metylofenidat
- amfetamina
- modafinil
Z powodu ryzyka uzależnienia i nadużywania, stymulanty podlegają ścisłej kontroli państwa.
Przyczyny nadużywania psychostymulantów przez młodzież
Młodzież, będąca w fazie intensywnego rozwoju emocjonalnego i społecznego, często staje przed wieloma wyzwaniami związanymi z wymaganiami życia szkolnego. Okres adolescencji wiąże się nie tylko z dynamicznymi zmianami
w obrębie własnej tożsamości, ale również z przymusem dostosowania się do oczekiwań otoczenia – nauczycieli, rodziców oraz rówieśników. Z tego powodu, poszukiwanie skutecznych metod radzenia sobie z tymi wyzwaniami staje się priorytetem dla wielu młodych ludzi.
- egzaminy, oceny: młodzi ludzie często czują, że muszą osiągać wysokie wyniki, aby zapewnić sobie lepszą przyszłość, a konkurencja w środowisku edukacyjnym staje się coraz bardziej intensywna. Wielu uczniom wydaje się, że krótkoterminowe działanie psychostymulantów może pomóc w poprawieniu koncentracji, zwiększeniu energii i podniesieniu wydajności w nauce. Nie zdaja sobie jednak sprawy, że chwilowa poprawa samopoczucia, obarczona jest groźnymi konsekwencjami dla zdrowia i funkcjonowania w dłuższej perspektywie.
- panująca kultura człowieka sukcesu, który osiąga swoje cele dzięki ciężkiej pracy i determinacji. Niestety, w tym kontekście, sięganie po środki wspomagające, które obiecują szybsze osiągnięcie celów, staje się normą i często bywa postrzegane jako metodologiczne podejście do radzenia sobie z wymaganiami współczesnego życia
- nieświadomość długoterminowych konsekwencji: substancje psychoaktywne szczególnie zagrażają zdrowiu, gdy są stosowane przez dłuższy czas, niezależnie od wieku użytkownika.
- media społecznościowe oraz kulturowe hity, które gloryfikują narkotyki, wpływają na postrzeganie ich jako „modnych” lub „atrakcyjnych”
- dostępność substancji i łatwość ich zakupu na czarnym rynku
- większa skłonność do ryzyka u młodzieży
- brak wsparcia rodziców,
- nieprzyjazna atmosfera w szkole
- problemy rówieśnicze, co gorsza, niektóre grupy rówieśnicze mogą promować zachowania ryzykowne, co dodatkowo potęguje problem.
Z przeprowadzanych aktualnie badań wynika, że coraz większa liczba uczniów w Polsce sięga po substancje psychostymulujące. Statystyki pokazują, że w ostatnich latach liczba nastolatków eksperymentujących z tymi substancjami wzrosła o kilka procent. Co bardziej niepokojące, wiele osób nie zdaje sobie sprawy z długofalowych konsekwencji takich działań, a ryzykowne zachowania stały się normą w niektórych kręgach społecznych. Istotne jest, aby uświadamiać młodzież o konsekwencjach zażywania psychostymulantów oraz wdrażać programy profilaktyczne w szkołach, które nie tylko poinformują na temat skutków zdrowotnych, ale również pomogą w rozwijaniu umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach bez sięgania po używki. Współpraca z rodzicami, nauczycielami i pracownikami socjalnymi może okazać się kluczowa w przeciwdziałaniu temu zjawisku.
Powinno się zainwestować w tworzenie przestrzeni, w której młodzież będzie mogła w zdrowy sposób spędzać czas, rozwijać swoje pasje i zainteresowania, co stanie się alternatywą wobec ryzykownych zachowań związanych z zażywaniem substancji psychostymulujących. Tylko poprzez wspólne działanie można rozwiązać ten narastający problem i zadbać o przyszłość kolejnych pokoleń.
Co powinno wzbudzić naszą czujność w zmianie zachowania dziecka?
- huśtawka nastrojów - na przemian ożywienie i ospałość,
- nadmierny apetyt lub brak apetytu,
- porzucenie dotychczasowych zainteresowań,
- kłopoty w szkole (słabsze oceny, konflikty z nauczycielami, wagary),
- izolowanie się od innych domowników,
- zamykanie się w pokoju,
- niechęć do rozmów,
- zamykanie swojego pokoju na klucz,
- akcentowanie potrzeby prywatności,
- częste wietrzenie pokoju, używanie kadzidełek i odświeżaczy powietrza,
- pozytywne wypowiadanie się o narkotykach,
- zmiana grona przyjaciół, zwłaszcza na starszych od siebie,
- krótkie rozmowy telefoniczne prowadzone półsłówkami,
- późne powroty lub nagłe wyjścia z domu,
- bunt,
- łamanie obowiązujących w domu zasad,
- kłamstwa,
- wynoszenie wartościowych przedmiotów z domu,
- powtarzające się zgłaszanie przez dziecko zagubień lub kradzieży przez rówieśników drobnych sum pieniędzy,
- kłopoty z koncentracją,
- zmiany w porach spania,
- nadmierne reakcje na krytykę lub niewielkie nawet niepowodzenia.
Gdy zauważysz coś podejrzanego w zachowaniu swojego dziecka zrób test oczny wykonywany przez lekarzy i policjantów. Poświeć latarką w każde oko po kolei. Normalna źrenica powinna szybko się zwęzić pod wpływem światła. Jeśli zauważysz, że źrenice leniwie, bardzo powoli reagują na światło - to może być sygnał, że dziecko jest pod wpływem narkotyków. Możliwe jest również wykonanie testu na obecność narkotyków w moczu. Tekst kupuje się w aptece. |
Skutki stosowania psychostymulantów:
Krótkoterminowe:
- wzrost ciśnienia krwi może prowadzić do poważnych problemów kardiologicznych,
- bezsenność i zaburzenia snu
- intensywne stany lękowe oraz depresyjne, które są skutkiem zaburzeń równowagi chemicznej w mózgu
Długoterminowe:
- pogłębianie się uzależnienia i zwiększanie dawek
- osoby uzależnione mogą zaniedbywać obowiązki zawodowe, relacje interpersonalne oraz dbałość o własne zdrowie
- depresja oraz izolacja społeczna,
- psychozy,
- halucynacje
- ciężkie epizody depresyjne, które w niektórych przypadkach prowadzą do prób samobójczych.
Statystyki niestety pokazują, że nadużywanie substancji psychostymulujących może kończyć się tragicznymi wydarzeniami, w których życiem płacą osoby cierpiące na problemy związane z uzależnieniem.
Nadużywanie substancji psychostymulujących to poważny problem zdrowotny, który wymaga nie tylko zrozumienia, ale także interwencji terapeutycznej i wsparcia społecznego.
Rola szkoły i rodziny
W obliczu tak poważnego problemu nadużywania substancji, rola szkoły oraz rodziny staje się kluczowa w przeciwdziałaniu temu zjawisku. Współczesne wyzwania, z jakimi boryka się młodzież, wymagają kompleksowego podejścia oraz współdziałania zarówno edukatorów, jak i rodziców.
CO MOŻE ZROBIĆ SZKOŁA:
- edukacja na temat skutków używania psychostymulantów jako integralna częścią programu nauczania
- warsztaty dotyczące umiejętności społecznych, w tym asertywności i umiejętności podejmowania decyzji,
- spotkania z psychologami, którzy podzielą się wiedzą na temat wpływu substancji na zdrowie psychiczne i fizyczne,
- programy partnerskie ze społecznościami lokalnymi, które promują zdrowy styl życia.
Umożliwienie młodzieży uczestnictwa w takich inicjatywach daje im narzędzia do indywidualnego podejmowania świadomych wyborów oraz wzmacnia ich samoocenę.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE:
- aktywnie angażować się w życie swoich dzieci
- otwartość na rozmowę,
- budowanie relacji opartych na zaufaniu
- umiejętność wykrywania potencjalnych problemów
- czujność na zmiany w zachowaniu dziecka
- zacieśnianie więzi społecznych poprzez wspólne zajęcia
Nabycie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami jest kluczowym komponentem zapobiegania nadużywaniu substancji – młodzież powinna mieć potrzebne umiejętności do wyrażania siebie w konstruktywny sposób, zamiast szukać ucieczki w szkodliwych substancjach.
Dodatkowo:
- programy informacyjne skierowane do rodziców, takie jak warsztaty i wykłady, mogą pomóc w zwiększeniu ich wiedzy na temat aktualnych trendów w nadużywaniu substancji oraz efektywnych metod komunikacji z dziećmi. Wspólne wysiłki szkoły i rodziny w zakresie edukacji, wsparcia i relacji interpersonalnych mogą stworzyć zdrowe środowisko, w którym młodzież będzie miała szansę na rozwój bez szkodliwych wpływów substancji psychoaktywnych.
Podsumowanie
Nadużywanie substancji psychostymulujących wśród młodzieży to poważny problem, który wymaga zaangażowania całego społeczeństwa. Tylko poprzez edukację, wsparcie i otwartą komunikację możemy stawić czoła temu zjawisku i pomóc młodym ludziom w odnalezieniu bezpiecznych i zdrowych sposobów radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stoją. Wspólna praca rodziców, nauczycieli i specjalistów może przyczynić się do stworzenia środowiska, w którym młodzież będzie mogła rozwijać się i kwitnąć bez potrzeby uciekania się do substancji psychostymulujących.
Gdzie udać się po pomoc:
Gdzie szukać informacji:
|
Bibliografia:
- Współwystępowanie głodu opioidów i psychostymulantów oraz negatywnego afektu w czasie abstynencji u osób uzależnionych-Lewandowska Zuzanna, 2022r.
- Ocena występowania zaburzeń po długotrwałym przyjmowaniu środków psychoaktywnych u osób hospitalizowanych w oddziale detoksykacji-J. Chrostek-Maj, S.Kroch, A. Kamienczak, A.Polewka, J. Szerszeń-Motyka, 2004 r.
- Neurobiologiczne podstawy uzależnienia od narkotyków-B. Szukalski, 2009 r.
Opracowała: Angelika Pachuta- koordynator rodzinnej pieczy zastepczej